loading...

جدیدترین مقالات دنیای دندانپزشکی

بازدید : 13
شنبه 26 اسفند 1402 زمان : 13:47

داشتن لبخندی خوشگل و دندان هایی سپید و تر و تمیز، آرزوی تمامی بشر هاست. یکی‌از تکنیک متخصص دندانپزشک دندانپزشکی زیبایی که برای اصلاح هیبت دندان های کج، شکسته، لب پریده و تغییر و تحول رنگ پیدا کرده به فعالیت می رود، لمینت متحرک میباشد. گونه های لمینت متحرک از حیث واحد سنجش استحکام و مقاومت، اندازه ذرات، مواد، جای نصب، رنگ و ... تفاوت های مهم باهم دارا هستند که بر روی قدمت این روکش تاثیرگذار میباشند، به این ترتیب چنانچه شما قصد نصب کامپوزیت ونیر را دارید، به طبع می بایست قبل از اجرای این نحوه، با اشکال سبک های لمینت متحرک آشنا گردید.
در‌این نوشته ی علمی مطالب تحت رسیدگی خواهند شد:

اشکال لمینت متحرک از جهت اندازه ذرات
گونه های کامپوزیت ونیر از حیث نوع کاربرد
اشکال رنگ لمینت متحرک
گونه های برندهای لمینت متحرک
اشکال لمینت متحرک مطابق خصوصیت های کاربردی
گونه های کامپوزیت مبتنی بر معیار قوام
اشکال کامپوزیت ونیر مطابق جای نصب
شایسته ترین نوع لمینت متحرک برای اینجانب کدام میباشد؟
اشکال لمینت متحرک از جهت اندازه ذرات
گونه های سبک لمینت متحرک از نگاه اندازه ذرات آفریننده آن تقسیم بندی می‌شود. بعد ها و اندازه ذراتی که در ایجاد کرد گونه های کامپوزیت به عمل رفته در چگونگی آن بسیار تأثیر دارااست. به صورت نمونه هر چه بعدها ذرات ریزتر باشد هیبت دادن آن به وسیله دندانپزشک شل خیس میباشد. همینطور ونیرهایی که اندازه کوچکتری دارا‌هستند، پولیش پذیری بالاتری دارااست و صورت پایانی طبیعی خیس خواهد بود. در ازای کامپوزیت های درشت دانه مقاومت و استحکام بالاتری دارا هستند. این روکش ها با دقت به واحد سنجش آلرژی دندان ها و مال آن‌ها تشکیل شده اند. اشکال لمینت متحرک از لحاظ بعدها و سایز ذرات تشکیل دهنده به گستردن ذیل میباشد:
کامپوزیت ماکروفیل
کامپوزیت میکروفیل
کامپوزیت هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید
نانو کامپوزیت
کامپوزیت ونیر بولک (بالک)

کامپوزیت ماکروفیلد (دانه درشت)
بعدها ذرات تشکیل دهنده کامپوزیت ماکروفیلد بزرگتر از سایر اشکال لمینت متحرک میباشد. این ذرات چیزی حدود 10 تا 15 میکرومتر گرانقدر خیس و دارنده بعد ها 10 تا 50 میکرومتر می باشند و او‌لین مواد کامپوزیتی هستند. ماکروفیل به جهت پولیش پذیری معدود منسوخ گردیده و گزینه استعمال قرار نمی گیرد، چون تحت عنوان روکش دندان بسیار تبارک میباشند.
کامپوزیت میکروفیلد (دانه ریز)
ذرات لمینت متحرک میکروفیلد دارنده بعد ها کمتر از 100 نانومتر میباشد. این کامپوزیت که به نوع ریزدانه دارای اسم و رسم میباشد دوام و استحکام نادر و پولیش پذیری بالایی دارااست. از این نوع لمینت متحرک برای ترمیم دندان های جلویی به کارگیری میشود. درپی به معرفی گونه های کامپوزیت هیبریدی و نانو کامپوزیت ها میپردازیم.
لمینت متحرک هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید
کامپوزیت هیبرید به اندازه ماکروفیل ها مقاوم و به اندازه میکروفیل ها پولیش پذیر میباشد. بعدها ذرات این نوع کامپوزیت ونیر در میان 10 تا 50 میکرومتر و بعد ها بعضی از آنان نیز 40 نانومتر میباشد. مهمترین کاربرد لمینت متحرک هیبریدی در ترمیم دندان های قبلی میباشد. این نوع کامپوزیت به گذر زمان مجال درخشندگی خویش را از دست داده و در گیر تغییر‌و تحول رنگ می گردد. نگهداری از کامپوزیت دندانی هیبرید بسیار اصلی بوده و در حین قدمت آن نقش بسزایی دارااست. میکروهیبرید ها دارنده ذراتی با بعدها کمتر از 100 نانومتر می باشند.


نوع دیگری از کامپوزیت های هیبریدی وجود داراست که با ذرات نانو مخلوط گردیده اند. این نوع لمینت متحرک به نانو هیبرید دارای شهرت میباشد. از مهم‌ترین خصوصیت های این نوع ونیر کامپوزیت می شود به اقتصادی بودن، کوتاه بودن ارتفاع عصر معالجه، عدم نیاز به تراش دندان های طبیعی و رنگ و ظواهر به طور کاملً طبیعی آن‌ها اشاره نمود.
نانوکامپوزیت
نانوکامپوزیت جدیدترین نوع لمینت متحرک میباشد که‌این ایام بیشتر گزینه به کارگیری قرار می‌گیرد. نانوکامپوزیت ها دارنده ذراتی با بعدها 20 نانومتر می‌باشند. مقاومت بالا در قبال ساییدگی، خواص پولیش پذیری بالا و دوام و ارتفاع قدمت بالا از خصوصیت های بارز نانو کامپوزیت میباشد. از مهمترین کاربردهای نانوکامپوزیت ها می شود به ترمیم و رفع نقص کامپوزیت های هیبریدی و ترمیم دندان های عقب اشاره نمود.
مهمترین مزیت نصب این سبک لمینت متحرک می شود به هیبت پذیری آسوده، تنوع در رنگ بندی و قابلیت و امکان گزینش رنگ مطلوب با دندان های مریض و مایع و سرازیر بودن آن اشاره نمود. جاری بودن بافت نانو کامپوزیت به نفوذ بدون نقص آن در حفره های دندان امداد کرده و مقاومت و چسبندگی آن را ارتقا می‌دهد.
لمینت متحرک بولک
کامپوزیت ونیر بولک از زیرکونیوم و سیلیس غیر تجمعی درست شده اند. ونیر بولک نسبت به بقیه اشکال سبک های لمینت متحرک، مقاومت کمتری در قبال ساییدگی و تغییر‌و تحول رنگ داراست، البته فضای در بین دندان ها را خیلی عالی مالامال می نماید و هیچ مکان خالی برای باقی ماندن ذرات مواد غذایی نمی گذارد.
گونه های کامپوزیت ونیر از لحاظ طریق نصب
اشکال لمینت متحرک از لحاظ اسلوب اجرایی و شیوه به کار گیری به اشکال بی واسطه و غیر بدون واسطه تقسیم بندی می گردد.
لمینت متحرک بدون واسطه
کامپوزیت بدون واسطه یا این که (Direct composite veneers) در مطب و بوسیله دندانپزشک در یک گردهمایی جاری ساختن می‌شود، به همین خیال به آن طرز بی واسطه می‌گویند چون نیازی به پوسته گیری و ارسال به لابراتوار ندارد. پلیمریزاسیون این نوع لمینت متحرک توسط تابش اشعه لیزر به طور دستی اعمال میگردد. در واقع با فناوری نانو میتوان در یک روز مالک دندان های جدیدی شد. از طریق لمینت متحرک بدون واسطه برای لبریز کردن حفره ها و مسافت های در میان دندانی خرد استعمال می گردد.
لمینت متحرک غیر بی واسطه
در طریق غیر بی واسطه (Indirect composite veneers) ایجاد کرد کامپوزیت ها در لابراتوار جاری ساختن می‌شود. ارتفاع عصر معالجه در‌این طریق بلند خیس از طریق بی واسطه بوده و از آن می قدرت برای ترمیم سطح های بزرگ خیس و عیوب بزرگتر بهره برد. در‌این شیوه دندانپزشک از دندان ها پوسته گرفته و این پوسته را به لابراتوار ارسال میکند. تا‌وقتی‌که کامپوزیت های دندانی مهیا شوند، روکش های موقت به مریض داده میگردد. پس از فراهم شدن پوسته ها، روکش ها بوسیله چسب منحصر به فرد روی دندان ها جاری ساختن می‌شوند.

روکش کامپوزیت ونیر با طرز غیر بدون واسطه دوام بیشتری دارااست چون از مواد کیفیت عالی تری ساخته میگردد و فرصت بیشتری برای پوسته دادن آن صرف گردیده است. ترمیم قسمت وسیعی از تاج دندان، اصلاح طرح لبخند، تشکیل داد پل هایی با دو تا سه دندان و روکش دندان به امداد این نحوه جاری ساختن میگردد.
اشکال مواد لمینت متحرک
ونیر کامپوزیت از به عبارتی موادی ساخته می گردند که برای مالامال کردن یا این که باندینگ دندان (رزین) به کارگیری می‌شود. این روکش ها از رزین های کامپوزیتی که مخلوطی از شیشه و پلاستیک می باشند درست شده اند. پرکننده های لمینت متحرک از یک رزین پلیمری آلی به اسم بیس فنول-آ-گلیسیدیل متاکریلات (BIS-GMA)T سیلیس بلورین، دی اکسید سیلیکون و ذرات معدنی مانند کوارتز، شیشه بوروسیلیکات و سیلیکات آلومینیوم لیتیوم درست شده اند. مواد لمینت متحرک همرنگ دندان طبیعی میباشد و در طیف وسیعی از سایه ها جان دار میباشد تا مراجعه کننده بتواند بر طبق با رنگ بقیه دندان ها، دیده، رنگ پوست و … شایسته ترین رنگ کامپوزیت ونیر را تعیین نماید. همینطور گونه های مواد لمینت متحرک می‌توانند به طوری با بقیه دندانها مخلوط خواهد شد که تصنعی و مصنوعی بودن آن‌ها معلوم نشود.
گونه های برندهای لمینت متحرک
یکی‌از تفاوت های اصلی دربین گونه های لمینت متحرک، برندهای متعدد آن هست. برندهای آمریکایی و ژاپنی شایسته ترین ساخت کنندگان کامپوزیت ونیر در عالم میباشند. در‌پی گونه های برند های لمینت متحرک و شایسته ترین نوع ونیر را به شما معرفی خوا‌هیم کرد:
bisco :BISCO برندی آمریکایی میباشد که کامپوزیت های خویش را از فرآورده یونومر شیشه (هیدروکسید کلسیم) می سازد. امکان هیبت پذیری ، دوام و ماندگاری زیاد از مهمترین خصوصیت های این جنس میباشد.
مارک COLTENE: با خصوصیت هایی از قبیل ارزش مطلوب، استحکام بالا، رنگ اثبات، پولیش پذیری راحت و مقاومت بالا به یکی پرطرفدارترین کامپوزیت های دندانی تبدیل گردیده است. این کامپوزیت از نوع نانو ذرات هیبریدی میباشد.
مارک DMG AMERICA: از دوست داستنی ترین تولیدکنندگان کامپوزیت های دندانی میباشد. تولید ها این مارک در قبال گونه های ضربه، فشار و سایش بسیار مقاوم می‌باشند.
مارک DMP DENTAL: نیز در قبال تغییر تحول رنگ بسیار مقاوم بوده و بسیار مشابه به دندان های طبیعی میباشد. این متاع دارنده تنوع در رنگ بندی بوده و هیبت گیری سریعی دارااست.
IVOCLAR VIVADENT: کامپوزیت ونیر مارک IVOCLAR VIVADENT بسیار هیبت پذیر میباشد. بافت رنج داراست و در قبال فشارهای وارده به هنگام جویدن به طور کاملً مقاوم میباشد.
KERR: لمینت متحرک مارک KERR با بافت دندان و لثه بسیار سازگار میباشد، همینطور این مارک مقاومت بالایی در قبال ساییدگی دارااست. سرعت بالا در صورت پذیری و رنگ مطلوب نیز از سایر خصوصیت های این کامپوزیت میباشد.
Tokuyama Dental America: برندی ژاپنی از نوع میکروفیلد میباشد. امکان پولیش پذیری و هیبت گیری بالا، تنوع در رنگ بندی، دوام بالا و ارزش مطلوب از مهمترین خصوصیت های این لمینت متحرک میباشد.
SDI: ونیر کامپوزیت مارک SDI ایالات متحده به مقاومت و دوام بالا شناخته میگردد. شفافیت بالا، طبیعی بودن، هیبت پذیری و پولیش پذیری بالا به عنوان مثال خصوصیت های این روکش میباشد.
گونه های سبک لمینت متحرک بر طبق کاربرد
گونه های کامپوزیت ها بر پایه ی خصوصیت های مصرفی نیز به سه گروه جهانی، مایع و بسته بندی گردیده تقسیم می‌گردد:
کامپوزیت جهانی
کامپوزیت های جهانی در سراسر دنیا بسیار دوستداشتنی بوده و پیشینه دار درخشانی می باشند. این نوع کامپوزیت ها معمولاً برای معالجه های سطحی گزینه استعمال قرار می‌گیرد. از این سبک لمینت متحرک در مواقعی که عمق پوسیدگی زیاد میباشد یااینکه ظواهر دندان از التفات بسیار بالایی شامل است و مواقعی که مینای دندان کفایت نمیکند استعمال نمیشود.
کامپوزیت مایع
ونیرهای مایع یک کدام از گونه های کامپوزیت میباشد که امکان مالامال کنندگی مقداری داشته و به خیال و خاطر ویسکوزیته کمتر آن، مقاومت بالاتری نسبت به کامپوزیت جهانی در مقابل ساییدگیدارد. از این نوع کامپوزیت به مراد ترمیم نقاط خرد، ترک ها، حفره های خطی و مواقعی که ذیل فشار نیستند استعمال میگردد. ولی بایستی از این نوع کامپوزیت ونیر برای دندان هایی زیر فشار متعددی می باشند، استفاده نمود.
کامپوزیت های بسته بندی گردیده
ونیر کامپوزیت های بسته بندی گردیده نیز که از قوام و چسبندگی بسیار بالاتری بهره مند می باشند، برای ترمیم دندان های خلفی آیتم استعمال قرار می‌گیرند.
گونه های کامپوزیت بر پایه ی معیار استحکام
گونه های کامپوزیت ها از لحاظ معیار قوام و انسجام به دو نوع سیال (Flowable Composite) و تراکم پذیر (Packable Composite) تقسیم بندی می‌گردد.
کامپوزیت های سیال
این روکش، بافتی رقیق دارااست و به راحتی به منافذ دندان نفوذ می نمایند. از این کامپوزیت ها برای ترمیم طوق دندان ها، ترمیم حفره های نادر عمق دندانی و پیشگیری از پوسیدگی دندان های خلفی به کارگیری می‌گردد. کامپوزیت های دندانی تراکم پذیر دارنده استحکام بسیار بالایی میباشند. این نوع کامپوزیت ونیر تعیین قابل قبولی برای لبریز کردن و ترمیم دندان های خلفی میباشد.
کامپوزیت IPS
کامپوزیت IPS از پرکاربردترین کامپوزیت هایی میباشد که در سال های اخیر با استقبال بسیار متعددی روبرو گردیده است. این روکش از فرآورده سرامیک ساخت گردیده و دارنده مقاومت بالایی در قبال تغییر تحول رنگ میباشد. همینطور کامپوزیت آی پی اس از استحکام و انسجام بالایی در مقایسه با مثال های شبیه برخوردار‌است.
لمینت متحرک بالک فیل
روکش های بالک فیل یکی نسل های نو گونه های لمینت متحرک میباشد که درین سبک، دست دندانپزشک برای قرار دادن مواد کامپوزیتی روی دندان گشوده میباشد، یعنی می تواند مقدار متعددی از مواد رزین روی دندان مریض انجام نماید و به همین خیال و خاطر دیگر ذرات خوراک در لای دندان ها گیر نمیکند. همینطور این روکش دوام بالایی داشته و در قبال تغییر‌و تحول رنگ و ضربه های بیرونی مقاوم میباشد.

داشتن لبخندی خوشگل و دندان هایی سپید و تر و تمیز، آرزوی تمامی بشر هاست. یکی‌از تکنیک متخصص دندانپزشک دندانپزشکی زیبایی که برای اصلاح هیبت دندان های کج، شکسته، لب پریده و تغییر و تحول رنگ پیدا کرده به فعالیت می رود، لمینت متحرک میباشد. گونه های لمینت متحرک از حیث واحد سنجش استحکام و مقاومت، اندازه ذرات، مواد، جای نصب، رنگ و ... تفاوت های مهم باهم دارا هستند که بر روی قدمت این روکش تاثیرگذار میباشند، به این ترتیب چنانچه شما قصد نصب کامپوزیت ونیر را دارید، به طبع می بایست قبل از اجرای این نحوه، با اشکال سبک های لمینت متحرک آشنا گردید.
در‌این نوشته ی علمی مطالب تحت رسیدگی خواهند شد:

اشکال لمینت متحرک از جهت اندازه ذرات
گونه های کامپوزیت ونیر از حیث نوع کاربرد
اشکال رنگ لمینت متحرک
گونه های برندهای لمینت متحرک
اشکال لمینت متحرک مطابق خصوصیت های کاربردی
گونه های کامپوزیت مبتنی بر معیار قوام
اشکال کامپوزیت ونیر مطابق جای نصب
شایسته ترین نوع لمینت متحرک برای اینجانب کدام میباشد؟
اشکال لمینت متحرک از جهت اندازه ذرات
گونه های سبک لمینت متحرک از نگاه اندازه ذرات آفریننده آن تقسیم بندی می‌شود. بعد ها و اندازه ذراتی که در ایجاد کرد گونه های کامپوزیت به عمل رفته در چگونگی آن بسیار تأثیر دارااست. به صورت نمونه هر چه بعدها ذرات ریزتر باشد هیبت دادن آن به وسیله دندانپزشک شل خیس میباشد. همینطور ونیرهایی که اندازه کوچکتری دارا‌هستند، پولیش پذیری بالاتری دارااست و صورت پایانی طبیعی خیس خواهد بود. در ازای کامپوزیت های درشت دانه مقاومت و استحکام بالاتری دارا هستند. این روکش ها با دقت به واحد سنجش آلرژی دندان ها و مال آن‌ها تشکیل شده اند. اشکال لمینت متحرک از لحاظ بعدها و سایز ذرات تشکیل دهنده به گستردن ذیل میباشد:
کامپوزیت ماکروفیل
کامپوزیت میکروفیل
کامپوزیت هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید
نانو کامپوزیت
کامپوزیت ونیر بولک (بالک)

کامپوزیت ماکروفیلد (دانه درشت)
بعدها ذرات تشکیل دهنده کامپوزیت ماکروفیلد بزرگتر از سایر اشکال لمینت متحرک میباشد. این ذرات چیزی حدود 10 تا 15 میکرومتر گرانقدر خیس و دارنده بعد ها 10 تا 50 میکرومتر می باشند و او‌لین مواد کامپوزیتی هستند. ماکروفیل به جهت پولیش پذیری معدود منسوخ گردیده و گزینه استعمال قرار نمی گیرد، چون تحت عنوان روکش دندان بسیار تبارک میباشند.
کامپوزیت میکروفیلد (دانه ریز)
ذرات لمینت متحرک میکروفیلد دارنده بعد ها کمتر از 100 نانومتر میباشد. این کامپوزیت که به نوع ریزدانه دارای اسم و رسم میباشد دوام و استحکام نادر و پولیش پذیری بالایی دارااست. از این نوع لمینت متحرک برای ترمیم دندان های جلویی به کارگیری میشود. درپی به معرفی گونه های کامپوزیت هیبریدی و نانو کامپوزیت ها میپردازیم.
لمینت متحرک هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید
کامپوزیت هیبرید به اندازه ماکروفیل ها مقاوم و به اندازه میکروفیل ها پولیش پذیر میباشد. بعدها ذرات این نوع کامپوزیت ونیر در میان 10 تا 50 میکرومتر و بعد ها بعضی از آنان نیز 40 نانومتر میباشد. مهمترین کاربرد لمینت متحرک هیبریدی در ترمیم دندان های قبلی میباشد. این نوع کامپوزیت به گذر زمان مجال درخشندگی خویش را از دست داده و در گیر تغییر‌و تحول رنگ می گردد. نگهداری از کامپوزیت دندانی هیبرید بسیار اصلی بوده و در حین قدمت آن نقش بسزایی دارااست. میکروهیبرید ها دارنده ذراتی با بعدها کمتر از 100 نانومتر می باشند.


نوع دیگری از کامپوزیت های هیبریدی وجود داراست که با ذرات نانو مخلوط گردیده اند. این نوع لمینت متحرک به نانو هیبرید دارای شهرت میباشد. از مهم‌ترین خصوصیت های این نوع ونیر کامپوزیت می شود به اقتصادی بودن، کوتاه بودن ارتفاع عصر معالجه، عدم نیاز به تراش دندان های طبیعی و رنگ و ظواهر به طور کاملً طبیعی آن‌ها اشاره نمود.
نانوکامپوزیت
نانوکامپوزیت جدیدترین نوع لمینت متحرک میباشد که‌این ایام بیشتر گزینه به کارگیری قرار می‌گیرد. نانوکامپوزیت ها دارنده ذراتی با بعدها 20 نانومتر می‌باشند. مقاومت بالا در قبال ساییدگی، خواص پولیش پذیری بالا و دوام و ارتفاع قدمت بالا از خصوصیت های بارز نانو کامپوزیت میباشد. از مهمترین کاربردهای نانوکامپوزیت ها می شود به ترمیم و رفع نقص کامپوزیت های هیبریدی و ترمیم دندان های عقب اشاره نمود.
مهمترین مزیت نصب این سبک لمینت متحرک می شود به هیبت پذیری آسوده، تنوع در رنگ بندی و قابلیت و امکان گزینش رنگ مطلوب با دندان های مریض و مایع و سرازیر بودن آن اشاره نمود. جاری بودن بافت نانو کامپوزیت به نفوذ بدون نقص آن در حفره های دندان امداد کرده و مقاومت و چسبندگی آن را ارتقا می‌دهد.
لمینت متحرک بولک
کامپوزیت ونیر بولک از زیرکونیوم و سیلیس غیر تجمعی درست شده اند. ونیر بولک نسبت به بقیه اشکال سبک های لمینت متحرک، مقاومت کمتری در قبال ساییدگی و تغییر‌و تحول رنگ داراست، البته فضای در بین دندان ها را خیلی عالی مالامال می نماید و هیچ مکان خالی برای باقی ماندن ذرات مواد غذایی نمی گذارد.
گونه های کامپوزیت ونیر از لحاظ طریق نصب
اشکال لمینت متحرک از لحاظ اسلوب اجرایی و شیوه به کار گیری به اشکال بی واسطه و غیر بدون واسطه تقسیم بندی می گردد.
لمینت متحرک بدون واسطه
کامپوزیت بدون واسطه یا این که (Direct composite veneers) در مطب و بوسیله دندانپزشک در یک گردهمایی جاری ساختن می‌شود، به همین خیال به آن طرز بی واسطه می‌گویند چون نیازی به پوسته گیری و ارسال به لابراتوار ندارد. پلیمریزاسیون این نوع لمینت متحرک توسط تابش اشعه لیزر به طور دستی اعمال میگردد. در واقع با فناوری نانو میتوان در یک روز مالک دندان های جدیدی شد. از طریق لمینت متحرک بدون واسطه برای لبریز کردن حفره ها و مسافت های در میان دندانی خرد استعمال می گردد.
لمینت متحرک غیر بی واسطه
در طریق غیر بی واسطه (Indirect composite veneers) ایجاد کرد کامپوزیت ها در لابراتوار جاری ساختن می‌شود. ارتفاع عصر معالجه در‌این طریق بلند خیس از طریق بی واسطه بوده و از آن می قدرت برای ترمیم سطح های بزرگ خیس و عیوب بزرگتر بهره برد. در‌این شیوه دندانپزشک از دندان ها پوسته گرفته و این پوسته را به لابراتوار ارسال میکند. تا‌وقتی‌که کامپوزیت های دندانی مهیا شوند، روکش های موقت به مریض داده میگردد. پس از فراهم شدن پوسته ها، روکش ها بوسیله چسب منحصر به فرد روی دندان ها جاری ساختن می‌شوند.

روکش کامپوزیت ونیر با طرز غیر بدون واسطه دوام بیشتری دارااست چون از مواد کیفیت عالی تری ساخته میگردد و فرصت بیشتری برای پوسته دادن آن صرف گردیده است. ترمیم قسمت وسیعی از تاج دندان، اصلاح طرح لبخند، تشکیل داد پل هایی با دو تا سه دندان و روکش دندان به امداد این نحوه جاری ساختن میگردد.
اشکال مواد لمینت متحرک
ونیر کامپوزیت از به عبارتی موادی ساخته می گردند که برای مالامال کردن یا این که باندینگ دندان (رزین) به کارگیری می‌شود. این روکش ها از رزین های کامپوزیتی که مخلوطی از شیشه و پلاستیک می باشند درست شده اند. پرکننده های لمینت متحرک از یک رزین پلیمری آلی به اسم بیس فنول-آ-گلیسیدیل متاکریلات (BIS-GMA)T سیلیس بلورین، دی اکسید سیلیکون و ذرات معدنی مانند کوارتز، شیشه بوروسیلیکات و سیلیکات آلومینیوم لیتیوم درست شده اند. مواد لمینت متحرک همرنگ دندان طبیعی میباشد و در طیف وسیعی از سایه ها جان دار میباشد تا مراجعه کننده بتواند بر طبق با رنگ بقیه دندان ها، دیده، رنگ پوست و … شایسته ترین رنگ کامپوزیت ونیر را تعیین نماید. همینطور گونه های مواد لمینت متحرک می‌توانند به طوری با بقیه دندانها مخلوط خواهد شد که تصنعی و مصنوعی بودن آن‌ها معلوم نشود.
گونه های برندهای لمینت متحرک
یکی‌از تفاوت های اصلی دربین گونه های لمینت متحرک، برندهای متعدد آن هست. برندهای آمریکایی و ژاپنی شایسته ترین ساخت کنندگان کامپوزیت ونیر در عالم میباشند. در‌پی گونه های برند های لمینت متحرک و شایسته ترین نوع ونیر را به شما معرفی خوا‌هیم کرد:
bisco :BISCO برندی آمریکایی میباشد که کامپوزیت های خویش را از فرآورده یونومر شیشه (هیدروکسید کلسیم) می سازد. امکان هیبت پذیری ، دوام و ماندگاری زیاد از مهمترین خصوصیت های این جنس میباشد.
مارک COLTENE: با خصوصیت هایی از قبیل ارزش مطلوب، استحکام بالا، رنگ اثبات، پولیش پذیری راحت و مقاومت بالا به یکی پرطرفدارترین کامپوزیت های دندانی تبدیل گردیده است. این کامپوزیت از نوع نانو ذرات هیبریدی میباشد.
مارک DMG AMERICA: از دوست داستنی ترین تولیدکنندگان کامپوزیت های دندانی میباشد. تولید ها این مارک در قبال گونه های ضربه، فشار و سایش بسیار مقاوم می‌باشند.
مارک DMP DENTAL: نیز در قبال تغییر تحول رنگ بسیار مقاوم بوده و بسیار مشابه به دندان های طبیعی میباشد. این متاع دارنده تنوع در رنگ بندی بوده و هیبت گیری سریعی دارااست.
IVOCLAR VIVADENT: کامپوزیت ونیر مارک IVOCLAR VIVADENT بسیار هیبت پذیر میباشد. بافت رنج داراست و در قبال فشارهای وارده به هنگام جویدن به طور کاملً مقاوم میباشد.
KERR: لمینت متحرک مارک KERR با بافت دندان و لثه بسیار سازگار میباشد، همینطور این مارک مقاومت بالایی در قبال ساییدگی دارااست. سرعت بالا در صورت پذیری و رنگ مطلوب نیز از سایر خصوصیت های این کامپوزیت میباشد.
Tokuyama Dental America: برندی ژاپنی از نوع میکروفیلد میباشد. امکان پولیش پذیری و هیبت گیری بالا، تنوع در رنگ بندی، دوام بالا و ارزش مطلوب از مهمترین خصوصیت های این لمینت متحرک میباشد.
SDI: ونیر کامپوزیت مارک SDI ایالات متحده به مقاومت و دوام بالا شناخته میگردد. شفافیت بالا، طبیعی بودن، هیبت پذیری و پولیش پذیری بالا به عنوان مثال خصوصیت های این روکش میباشد.
گونه های سبک لمینت متحرک بر طبق کاربرد
گونه های کامپوزیت ها بر پایه ی خصوصیت های مصرفی نیز به سه گروه جهانی، مایع و بسته بندی گردیده تقسیم می‌گردد:
کامپوزیت جهانی
کامپوزیت های جهانی در سراسر دنیا بسیار دوستداشتنی بوده و پیشینه دار درخشانی می باشند. این نوع کامپوزیت ها معمولاً برای معالجه های سطحی گزینه استعمال قرار می‌گیرد. از این سبک لمینت متحرک در مواقعی که عمق پوسیدگی زیاد میباشد یااینکه ظواهر دندان از التفات بسیار بالایی شامل است و مواقعی که مینای دندان کفایت نمیکند استعمال نمیشود.
کامپوزیت مایع
ونیرهای مایع یک کدام از گونه های کامپوزیت میباشد که امکان مالامال کنندگی مقداری داشته و به خیال و خاطر ویسکوزیته کمتر آن، مقاومت بالاتری نسبت به کامپوزیت جهانی در مقابل ساییدگیدارد. از این نوع کامپوزیت به مراد ترمیم نقاط خرد، ترک ها، حفره های خطی و مواقعی که ذیل فشار نیستند استعمال میگردد. ولی بایستی از این نوع کامپوزیت ونیر برای دندان هایی زیر فشار متعددی می باشند، استفاده نمود.
کامپوزیت های بسته بندی گردیده
ونیر کامپوزیت های بسته بندی گردیده نیز که از قوام و چسبندگی بسیار بالاتری بهره مند می باشند، برای ترمیم دندان های خلفی آیتم استعمال قرار می‌گیرند.
گونه های کامپوزیت بر پایه ی معیار استحکام
گونه های کامپوزیت ها از لحاظ معیار قوام و انسجام به دو نوع سیال (Flowable Composite) و تراکم پذیر (Packable Composite) تقسیم بندی می‌گردد.
کامپوزیت های سیال
این روکش، بافتی رقیق دارااست و به راحتی به منافذ دندان نفوذ می نمایند. از این کامپوزیت ها برای ترمیم طوق دندان ها، ترمیم حفره های نادر عمق دندانی و پیشگیری از پوسیدگی دندان های خلفی به کارگیری می‌گردد. کامپوزیت های دندانی تراکم پذیر دارنده استحکام بسیار بالایی میباشند. این نوع کامپوزیت ونیر تعیین قابل قبولی برای لبریز کردن و ترمیم دندان های خلفی میباشد.
کامپوزیت IPS
کامپوزیت IPS از پرکاربردترین کامپوزیت هایی میباشد که در سال های اخیر با استقبال بسیار متعددی روبرو گردیده است. این روکش از فرآورده سرامیک ساخت گردیده و دارنده مقاومت بالایی در قبال تغییر تحول رنگ میباشد. همینطور کامپوزیت آی پی اس از استحکام و انسجام بالایی در مقایسه با مثال های شبیه برخوردار‌است.
لمینت متحرک بالک فیل
روکش های بالک فیل یکی نسل های نو گونه های لمینت متحرک میباشد که درین سبک، دست دندانپزشک برای قرار دادن مواد کامپوزیتی روی دندان گشوده میباشد، یعنی می تواند مقدار متعددی از مواد رزین روی دندان مریض انجام نماید و به همین خیال و خاطر دیگر ذرات خوراک در لای دندان ها گیر نمیکند. همینطور این روکش دوام بالایی داشته و در قبال تغییر‌و تحول رنگ و ضربه های بیرونی مقاوم میباشد.

برچسب ها متخصص دندانپزشک ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 120
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 26
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 3
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 345
  • بازدید سال : 1874
  • بازدید کلی : 3003
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی